Nowa funkcja
dzienniki
Prezentujemy Wam nową funkcję na ewolu - dzienniki.
Czy błękitny ocean jest dla wszystkich?
avatar Andrzej Meler   /   3 września 2017   /   2 minuty

W dzisiejszym świecie dość powszechna stała się strategia błękitnego oceanu. Już na ten temat zajmowałem swoje stanowisko, jednak chciałbym pochylić się ponownie i rozwiać wiele wyidealizowanych pojęć.

Ostatnio w moje ręce wpadło sporo publikacji na ten temat. Nawet wprawiło mnie to w pewnego rodzaju stan zadowolenia, ale do pewnego momentu. Jakiego?

Już bardzo szybko wyjaśniam.

Reklama

Strategie błękitnego oceanu to pewnego rodzaju kult, który idealizuje świat biznesu. Otóż on taki nie jest w rzeczywistości.

Tymczasem ocean błękitny symbolizuje wszystkie nieistniejące jeszcze sektory rynku, innymi słowy, przestrzeń, która nadal wymaga odkrycia i której nie dotknęły jeszcze siły konkurencji. Na oceanie błękitnym o popyt się nie walczy, lecz się go tworzy. Istnieją tu nieograniczone szanse na opłacalny i dynamiczny rozwój.

W jaki sposób można stworzyć taki idealny obszar?

Istnieją dwa sposoby. Po pierwsze istniejące firmy stają się zalążkiem zupełnie nowej branży – idealnym przykładem stał się e-Bay, który stworzył globalnego gracza w branży sprzedaży aukcyjnej w sieci.

Po drugie idealny błękit wyłania się z czerwonego oceanu w momencie kiedy firma na nowo wytycza granice dotychczasowego działania. Trafnym przykładem drugiego kierunku staje się sławny Cirque du Soleil, który stał się najbardziej rozpoznawalnym cyrkiem na Świecie.

Czym się takim wsławił?

Otóż zatarł granicę jaką dzieliła sztuką teatralną a cyrkową i wprowadził zupełnie nowy rodzaj rozrywki.

Jak pokazują te dwie firmy można uzyskać przewagę konkurencyjną w każdym obszarze.

Z aktualnych organizacji warto przytoczyć sieć taksówek UBER, która stworzyła zupełnie nowy sposób zamawiania taksówek poprzez aplikację w telefonie. Dodatkowym atutem stała się cena. Oba te obszary stworzyły tzw. błękitny ocean dla tego rodzaju usługi.

Jak prosto zauważyć bardzo łatwo jest stworzyć taki obszar, który nie posiada jeszcze konkurencji. W ostatnim czasie sporo firm wyłoniło się z obszaru czerwonego i przeszło w kierunek błękitu. Jednak chciałbym zwrócić uwagę na bardzo istotny aspekt.

W większości przypadków błękitne obszary tworzą firmy z dużym kapitałem, które poszukują atrakcyjnych miejsc w biznesie. Kapitał, który przeznaczają firmy na rozwój jest normalnym czynnikiem funkcjonowania takich przedsiębiorstw. Coraz więcej kapitału inwestuje się na poszukiwanie czegoś ekstra. Sami o tym wiecie.

W przypadku małych firm jest to praktycznie niemożliwe do zrealizowania. Oczywiście nie można przekreślać działań mniejszych. Jedną z takich przyczyn może być postawa lidera lub osoby zarządzającej, która w naturalny sposób kieruje swoją firmę w kierunku takich atrakcyjnych obszarów. To duża umiejętność i duże doświadczenie.

I na koniec chciałbym zachęcić do poszukiwania takich miejsc, które dla Was staną się bezwzględnie atrakcyjne i rozwiniecie swój biznes do maksymalnych rozmiarów. Jest to możliwe, a wykorzystanie planowania strategicznego może tylko pomóc.

Myśl strategicznie.

Zajrzyj i polub mój fanpage na Facebook, aby być zawsze na bieżąco
https://www.facebook.com/melerandrzej/
Powyższy tekst przedstawia wyłącznie prywatne poglądy autora i nie prezentuje stanowiska ewolu

O autorze

avatar
Strateg, Edukator, Entrepreneur,
Praktyk biznesu, menedżer najwyższego szczebla. Absolwent Master of Business Administration Franklin University.
Pogłębia wiedzę na temat strategii biznesowej jako Doktorant Uniwersytetu Łódzkiego.
Od 2006 roku skutecznie rozwija grupę marek i produktów.
Uczestnik elitarnej grupy World Class Speaker Academy Trainer w M&P w Warszawie.
Miłośnik sportu i aktywnego spędzania wolnego czasu.
Prywatnie mąż i ojciec 2 wspaniałych dzieci - Dominiki i Nikodema.

Komentarze

Reklama

Inne posty autora

Reklama